Cargo kultas

Pirmą kartą apie Cargo kultą išgirdau iš mokslininko, iškilaus mūsų laikų mąstytojo Grigory Reynin. Kino juostos „Cargo cult“ (2013) kūrėjus įkvėpė reali istorija, įvykiusi II Pasaulinio karo metu vienoje iš Ramiojo vandenų salų. Bet apie Cargo kultą kiek vėliau.

Charakteris įtakoja mūsų sprendimus ir pasirinkimus. Nėra nei gerų, nei blogų charakterio sąvybių, esmė, ar sąmoningai priimame sprendimus. Jei renkamės sąmoningai, mes tampame savo charakterio šeimininkais, o jei ne – charakterio įkaitais. (Daugiau apie tai galite sužinoti susipažinę su mindfulness arba kitomis sąmoningumo ugdymo praktikomis).

Deja, retas iš mūsų yra 100% sąmoningas. Panagrinėkime charakterio savybes, kurios įtakoja spontaniškus sprendimus marketinge (Pain & Gain): godumas (baimė išleisti pinigus, suklysti, apsigauti) ir aistra turėti (troškimas laimėti „aukso puodą“, pavydas, pripažinimo siekis).

Beje, įžvalgų apie tautų charakterį galime pasisemti iš jų pasakų ir padavimų. Perduodamos iš kartos į kartą istorijos perteikia tautos vertybes ir pasaulėžiūrą. Pavyzdžiui, istorija „kaip kareivis iš kirvio košę virė“ galėtų būti pavyzdžiu kaip taupus užsakovas pasirenka pigiausią paslaugos tiekėją arba kitaip tariant patiki „marketingo be biudžeto“ pasaka.

Užuot priėmus sprendimą, remiantis prognozuojama rizika, kaip įprasta racionaliems skandinavams ar estams, blaškomasi nuo „marketingas be biudžeto“ iki „slapta sėkmės formulė“. Rodyklė šoka nuo 0 km/h iki aukščiausios spidometro padalos ir vėl krenta žemyn.

Kur suklydo Cargo kulto pasekėjai?

Uždavinį, kaip uždirbti maksimalų pelną be rizikos, sprendžia daugelis verslininkų. Atsakymas, regis, lyg akivaizdus: eiti pramintu taku. Deja, ne viskas taip paprasta. Labai dažnai pasireiškia efektas, kurio esmė atskleista filme Cargo cult (2013) (Cargo kultas).

II Pasaulinio karo metu į vieną iš Ramiojo vandenyno salų leisdavosi JAV karo pajėgų transporto lėktuvai ir atskraidindavo įvairias gėrybes: konservus, drabužius, įrankius, …Čiabuviai įtikėjo, kad amerikeičiai atlieka tam tikrus magiškus ritualus ir dievai atsiunčia iš dangaus visas šias gėrybes. Jie nusprendė pakartoti amerikiečių „ritualus“ ir prisišaukti dievų malonę. Taip gimė Cargo kultas, kurio dalis reliktų iki šiol yra išlikę Ramiojo vandenyno salose.

Pagunda pakartoti pionierių sėkmę lydi visą žmonijos istoriją. Prisiminkime Kryžiaus žygius, „Aukso karštinę“ Aliaskoje, interneto bendrovių burbulą, startuolių spindesį ir skurdą … Kodėl einant pramintas takais, sėkmė retai aplanko?

Jei dominuoja baimė, mes nedrįstame žengti pirmojo žingsnio. Svajonės lieka svajonėmis. Kai motivatorius – aistra, troškimas nedelsiant pasiekti rezultatą („valgyti norisi jau dabar“) išsyk griebiamės veiksmų ir pasireiškia Cargo efektas: aklai kopijuodami konkurentų „ritualus“ ignoruojame strategiją. Griebiamės statybų neištyrę grunto, aplinkos, neparengę sklypo ir statinio plano.

Kopijuoti ar nekopijuoti? Ar čia esmė?

Geras meninkas suvokia, kad niekas iš nieko neatsiranda. Visas kūrybinis darbas remiasi tuo, kas jau sukurta. Nėra nieko visiškai orginalaus – teigia Austin Kleon, knygos „Vok kaip meninkas“ autorius. O David Bowie antrina: „Vienintelis menas, kurį studijuotu, yra tas, iš kurio galiu vogti“.

Cargo kulto pasekėjų pagrindinė klaida – ne plagijavimas, o paviršutiniškas požiūris. Jie neįsigilino į visumą, į giluminę reiškinio struktūrą, o mėgino pakartoti išorinius amerikiečių veiksmus ir nedelsiant gauti trokštamą rezultatą. Magija nėra vien ritualai.

Cargo kulto pamokos

Galime pasimokyti iš „Cargo kulto“ pasekėjų istorijos ir ateityje išvengti klaidų. Taip, mes galime ir privalome mokytis iš konkurentų, tačiau :

  • Privalome žvelgti plačiai, pradėti nuo marketingo strategijos analizės
  • Kopijuoti kūrybingai, įvertinti savo įmonės, rinkos ir klientų specifiką („Vok kaip menininkas“)
  • Privalome prisiimti riziką, prieš tai ją įvertinę. Kas nerizikuoja, tas negeria šampano!