2008 m. pasaulinė ekonominė krizė privertė “snaudžiančią po sočių buržuazinių pietų” visuomenę atsibusti ir atskleidė pasaulinių ekonomikos ekspertų neįgalumą.  Garsių ekonomistų teorijos ir prognozės krizės akivaizdoje ne tik pasirodė menkavertės, o veikiau pakenkė, nes daugelis rinkos dalyvių buvo užliūliuoti protingų ekspertų postringavimų.

Krizės akivaizdoje staiga visi prisiminė tokius mąstytojus kaip Nassim Nicholas Taleb (aut. “Juodoji Gulbė”), Daniel Kahneman (aut. “Mąstymas greitas ir lėtas”), kurie tyrinėjo įprastinio ekspertinio mąstymo ribotumą. Reikšmingus, netikėtus, iškrentančius iš įprastinės raidos ir dėsnių  įvykius, įprasta vadinti “juodosiomis gulbėmis”. “Juodosios gulbės” gali būti tiek pozityvios, tiek negatyvios. Šis vertinimas subjektyvus, nes, pavyzdžiui,  Rugsėjo 11-osios teroro aktas daugumos JAV piliečių smerkiamas, tačiau Ibn Ladeno ir kitų teroristų akimis, manding, jis buvo sveikintinas įvykis.

Daniel Kahneman parodo, kad  verčiau pasikliauti patikrintais statistiniais duomenimis nei žymių ekspertų nuomone. Pastarieji priimdami sprendimą yra linkę priimti domėn begalę antraeilių faktorių, kurie nėra patikimi ir didina galimybę suklysti.

Iš Nassim Nocholas Taleb samprotavimų seka išvada: įmonė turi būti pasirengusi “juodųjų gulbių” pasirodymui. “Juodosios gulbės” pasirodo netikėtai, o jų padariniai gali būti fatališki. Žinoma, valstybės, bankai, globalios įmonės kaupia valiutos rezervus, kurie skirti didesnio ar mažesnio mąsto krizėms įveikti. Savo ruožtu įmonės turi būti pasirengusios ir pozityvioms “juodosioms gulbėms”, kurias  sąlygoja netikėti tarptautiniai įvykiai, ekologinės katastrofos ar technologinis proveržis. Įmonė, kuri pastebės šansą ir turės resursų pasinaudoti “juodają gulbe”, visuomet laimės prieš konkurentus.

Ar išties neįmanoma nuspėti “juodųjų gulbių”? Nejau lėlininkas visad lieka už dekoracijų?

Berods, A. Einšteinas sakė: “Dievas nežaidžia kauliukais”, o Kabala, ezoterinis judaizmas, teigia, kad regimasis, žmogaus pojūčiais suvokiamas pasaulis tesudaro 2-3 % realybės.